Przejdź do treści
Uwaga! została włączona wersja kontrastowa
Człowiek  To się liczy

Aktualności

20/05/2016

O zarządzaniu placówkami oświatowymi

19 maja 2016 r. w Wyższej Szkole Humanitas odbyła się kolejna konferencja DYREKTOR LIDEREM ZARZĄDZANIA, kolejna z cyklu edukacyjnego adresowanego do dyrektorów placówekoświatowych woj. śląskiego. Poza licznie przybyłymi dyrektorami różnych typów placówek oświatowych, konferencję uświetnili swą obecnością naczelnicy i dyrektorzy miejskich zespołów oświaty z Bytomia, Czeladzi, Piekar Śląskich, Pszczyny i Wojkowic. Patronatem honorowym konferencję objęli prezydenci Sosnowca i Dąbrowy Górniczej, natomiast patronatem merytorycznym Zarząd Krajowy Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Twórczych oraz następujące Instytuty WSH: Instytut Zarządzania i Ekonomii, Instytut Pedagogiki i Instytut Psychologii.

 

Pierwsza część konferencji DYREKTOR LIDEREM ZARZĄDZANIA poświęcona była w całości zagadnieniom kontroli zarządczej. Zaproszony przez Uczelnię ekspert Ośrodka Rozwoju Edukacji – Pan Mirosław KRAJEWSKI, w przystępny i żartobliwy zarazem sposób przedstawił uczestnikom poszczególne elementy kontroli zarządczej z perspektywy dobrych i złych praktyk oraz własnych doświadczeń nabytych w okresie sześciu lat, od kiedy kontrola zarządcza została wprowadzona do placówek oświatowych. Prelekcja przyniosła odpowiedzi na pytania o to, co się sprawdziło, co się zmieniło i co jeszcze może się zmienić we wspomnianym obszarze. Mirosław Krajewski przekazał także na co dyrektorzy powinni zwracać szczególną uwagę w prowadzeniu oraz dokumentowaniu procesów kontroli zarządczej.

 

W trakcie drugiej części konferencji, Pani Aleksandra Skwara – doświadczony trener i coach, związana zarówno ze środowiskiem oświaty, jak i biznesu, rozpoczynając wystąpienie postawiła następującą tezę: „Dyrektor placówki oświatowej XXI wieku powinien być liderem”. W trakcie wystąpienia doskonale tę tezę uargumentowała. Przedstawiła podstawowe różnice między menedżerem i liderem oraz wszelkie korzyści jakie wynikają z bycia przez dyrektora szkoły liderem – zarówno dla uczniów, dla nauczycieli, dla placówki, jak i dla samego siebie.

 

W obydwu wystąpieniach, dotyczących tak odmiennych dziedzin zarządzania pojawił się wspólny motyw: jednostka nie jest w stanie dostatecznie sprawnie i efektywnie zarządzać placówką. Każdy dyrektor, każdy lider potrzebuje wsparcia w realizowaniu swojej wizji. Wsparciem dla lidera powinien być merytoryczny, zaufany i odpowiedzialny zespół nauczycieli. Zatem Drogi Liderze, w pierwszej kolejności zbuduj swój własny zespół, bądź dla niego wzorem i autorytetem, dbaj o relacje, a wspólnie możecie dokonać wszystkiego, osiągnąć każdy założony cel.