Na pograniczu nauk Pedagogika i oświata wobec alternatyw
Szanowni Państwo,
w imieniu organizatorów zapraszamy do udziału w II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej - Na pograniczu nauk. Pedagogika i oświata wobec alternatyw.
TERMIN: 8 maja 2025 r.
ORGANIZATOR: Instytut Pedagogiki Akademii HUMANITAS w Sosnowcu
CEL KONFERENCJI
Celem konferencji jest przybliżenie myśli wybitnych badaczy dotyczących edukacji alternatywnej oraz spotkanie z praktyką w tym zakresie.
Ciekawe artykuły związane z edukacją alternatywną znajdujemy u pedagogów wywodzących się z Sosnowca, którym w całości poświęcona była pierwsza edycja naszej konferencji – profesorów Bogdana Suchodolskiego i Czesława Kupisiewicza: - Cz. Kupisiewicz, „Szkoła alternatywna – definicja, rodzaje, ocena, perspektywy rozwoju”, [w:] Edukacja alternatywna w XXI wieku, red. Z. Melosik, B. Śliwerski, Impuls, Kraków – Poznań 2010; - B. Suchodolski (red.), Alternatywna pedagogika humanistyczna, Ossolineum, Wrocław, Warszawa, Kraków 1990.
Podstawę tegorocznych rozważań stanowić będzie stwierdzenie, że w procesie wychowania ważna jest różnorodność. Warunkiem zaistnienia alternatywy w edukacji jest, między innymi:
pluralizm i tolerancja danego kraju;
otwartość społeczeństwa na „odmienność”, elastyczność;
spontaniczność działania rynku edukacyjnego oraz
korzystny układ polityki edukacyjnej państwa.
Warunki te są szczególnie istotne w dzisiejszych czasach, kiedy w naszym kraju przebywają tysiące uchodźców z Ukrainy i nie tylko. Należy pamiętać, że Polska jest krajem wielokulturowym.
Pomysłodawcą podtytułu tegorocznej edycji naszej konferencji jest Pan Profesor Bogusław Śliwerski.
Profesor Śliwerski w jednym ze swoich artykułów „Edukacja alternatywna” pisze, że można mówić o pedagogice alternatywnej, gdy stwarza ona wybór między dwiema lub co najmniej dwiema możliwościami w sferze szeroko rozumianego wychowania czy kształcenia. Innymi słowy, pedagogika alternatywna to pedagogika co najmniej dwuwariantowa, sprowadzona do jednoznacznych antynomii edukacyjnych i stwarzająca odmienność typu „albo – albo”; „to lub tamto”; lub też pedagogika wyborów pomiędzy różnymi, ale wzajemnie się wykluczającymi ofertami.
Zdaniem Bogusława Śliwerskiego, spór o pedagogikę alternatywną warto zacząć od pytania, czy w ogóle jest coś takiego, jak pedagogika alternatywna? Czy nie jest może tak, iż miano alternatywności przypisuje się określonemu już paradygmatowi czy dyskursowi pedagogicznemu na zasadzie podkreślenia jego szczególnej odmienności w stosunku do pozostałych teorii czy praktyk edukacyjnych?
Czesław Kupisiewicz w cytowanym wyżej artykule podaje kilka definicji szkoły alternatywnej.
Z jednej wynika, że jest to rodzaj placówki oświatowej, zorganizowanej według odmiennych projektów edukacyjnych, stanowiących alternatywę wobec koncepcji realizowanych w szkołach prowadzonych przez organy administracji państwowej, bądź gminnej np.: szkoły waldorfskie, szkoły odwołujące się do systemu pedagogicznego Marii Montessori lub Celestyna Freineta, cześć szkół prowadzonych przez stowarzyszenia społeczne lub religijne.
Według drugiej jest to placówka ukierunkowana na realizację innych niż w szkołach publicznych założeń teleologicznych, programowych, organizacyjnych i metodycznych. Nawiązująca często do koncepcji głoszonych na początku XX w. przez reprezentantów różnych odmian nowego wychowania.
Zgodnie z trzecią definicją jest to ruch oparty na wyborze dokonywanym przez uczniów, rodziców i nauczycieli.
TEMATYKA
Profesor Śliwerski przytacza pytania, jakie stawiają sobie przedstawiciele pedagogiki alternatywnej, odnoszące się do kwestii o kluczowym znaczeniu dla związanego z nią dyskursu, a mianowicie:
W jakim sensie jest ona formacją myślenia, którą można traktować jako narzędzie zmiany społecznej? W jakim zaś zakresie pedagogika alternatywna zmianę tę promuje?
Jak dalece jest ta pedagogika instrumentem utrwalania ładu społecznego, niezależnie od jego społecznych atrybutów?
W jakim zakresie dostarcza istotnych przesłanek samowiedzy uprawniającej do odmiennego działania? W jakiej zaś mierze potwierdza jedynie praktykę prowadzonych działań?
Jak dalece pedagogika alternatywna zależy od nastawień filozoficznych? Czy sama może być traktowana jako nauka i czy otwiera się na krytykę własnych, naukowych założeń?
Jak w komplikujących się w świecie warunkach codziennego życia organizować alternatywną praktykę edukacyjną?
Kim jest tak naprawdę pedagog alternatywny? Co go wyróżnia wśród pozostałych nauczycieli czy wychowawców?
Profesor Śliwerski stwierdza, że postawione pytania nie uzyskują jasnych rozstrzygnięć, zachowując swoją aktualność. Pomagają jednak na zbliżenie do nich dyskusji naukowej i oświatowej na ten temat, skupiając reprezentantów różnych dziedzin myślenia, którzy swój związek z problemami edukacji określają z różnych pozycji teoretycznych, filozoficznych czy też światopoglądowych.
Reasumując, zaproponowane problemy postanowiliśmy uczynić przedmiotem rozważań tegorocznej konferencji.
KOMITET NAUKOWY
KOMITET NAUKOWY
dr Mariusz Lekston - Rektor Akademii Humanitas w Sosnowcu prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska – Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu prof. dr hab. Małgorzata Cywińska – Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu prof. dr hab. Zenon Gajdzica – Uniwersytet Śląski w Katowicach prof. dr hab. Ewa Jarosz – Uniwersytet Śląski w Katowicach prof. dr hab. Wojciech Kojs – emerytowany prof. Akademii WSB prof. dr hab. Janina Kostkiewicz – Uniwersytet Jagielloński w Krakowie prof. PhDr. Iveta Kovalčíková, PhD.- Prešovská univerzita v Prešove ks. prof. dr hab. Marian Nowak – Katolicki Uniwersytet Lubelski prof. dr hab. Ewa Ogrodzka-Mazur - Uniwersytet Śląski w Katowicach prof. dr hab. Stanisław Palka – Uniwersytet Jagielloński w Krakowie prof. dr hab. Jolanta Szempruch – Uniwersytet Rzeszowski prof. dr hab. Urszula Szuścik – Uniwersytet Śląski w Katowicach prof. dr hab. h.c. multi Bogusław Śliwerski – Uniwersytet Łódzki dr hab. Krystyna Maria Błeszyńska, prof. WSNS - Pedagogium WSNS w Warszawie dr hab. Tomasz Huk, prof. UŚ – Uniwersytet Śląski w Katowicach dr hab. Bożena Marzec, prof. AH – Akademia Humanitas w Sosnowcu dr hab. Małgorzata Orłowska, prof. AWSB -Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej dr hab. Irena Polewczyk prof. UŚ – Uniwersytet Śląski w Katowicach dr hab. Eugenia Rostańska prof. AWSB – Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej dr hab. Alina Wróbel, prof. UŁ – Uniwersytet Łódzki dr Michał Borda - Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej dr Barbara Grzyb – Akademia Humanitas w Sosnowcu dr Marek Michalak – Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie dr Joanna Miecznik-Warda – Akademia Humanitas w Sosnowcu dr Agnieszka Walendzik-Ostrowska – Akademia Humanitas w Sosnowcu
MIEJSCE OBRAD
Akademia HUMANITAS
ul. Jana Kilińskiego 43
41-200 Sosnowiec
Aula im. Prof. Cz. Kupisiewicza
INFORMACJE DLA AUTORÓW
Artykuły do publikacji prosimy przesłać najpóźniej do 31.05.2025
prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska– Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Nauczyciel jako kreator orientacji prorozwojowej i proaktywnej młodzieży w świecie permanentnej zmiany
prof. PhDr. Iveta Kovalčíková, PhD.- Prešovská univerzita v Prešove Nauczanie doświadczalne a nauczanie transmisyjne: refleksja na temat własnych badań eksperymentalnych
prof. dr hab. Marian Nowak– Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II Świat humanistyczny jako wyzwanie dla alternatywnej pedagogiki humanistycznej Bogdana Suchodolskiego
prof. dr hab. Bogusław Śliwerski – Uniwersytet Łódzki Polityka oświatowa wobec alternatywnej edukacji
prof. dr hab. Alina Wróbel – Uniwersytet Łódzki Wychodzenie na pogranicza jako podstawowy kontekst alternatyw edukacyjnych
dr hab. Krystyna Maria Błeszyńska, prof. Pedagogium – Pedagogium Wyższa Szkoła Nauk Społecznych, dr hab. Małgorzata Orłowska, prof. AWSB – Akademia WSB Pedagogika troski w kontekście wyzwań współczesności
dr hab. Tomasz Huk, prof. UŚ – Uniwersytet Śląski Edukacja alternatywna w obliczu zmian społecznych i kulturowych
RAMOWY PROGRAM KONFERENCJI:
09.00-10.00 – Rejestracja uczestników
10.00-10.30 – Uroczyste otwarcie konferencji 10.30-11.10 – Sesja plenarna – część I